DIEPENHEIM JO14 WINT VAN MEDEKOPLOPER

Beckumerkerkweg 27
7554PV
HENGELO OV

In de fase 1 bekercompetitie heeft Diepenheim JO14 er weer twee overwinningen bij kunnen schrijven. Op zaterdag 16 september versloeg het Excelsior ’31 JO14-2 met 5-0 en op dinsdagavond 19 september werd medekoploper ZWO ‘23 JO14-1 met een 2-4 overwinning aan de zegekar toegevoegd.

ZWO, een combinatieteam van Hoeve Vooruit en TVO uit Beckum, had na 3 wedstrijden net als Diepenheim de volle 9 punten gehaald. De enige twee ploegen die nog zonder puntverlies waren, troffen elkaar op de dinsdagavond in Beckum. Het betrof hier een vooruitgespeelde wedstrijd in verband met de Schuttersfeesten in Diepenheim. Beide ploegen waren niet compleet. Diepenheim miste de vaste krachten Jorrit van Beek (afwezig) en Beau Draaijer (ziek) en bij de combinatieclub had één van de meiden uit het team in een vorig duel haar pols gebroken. In ieder geval aan Diepenheim-zijde natuurlijk een behoorlijke aderlating. Tel daarbij dat een aantal andere spelers nog wat pijntjes hadden van het wat harde duel tegen Excelsior en je weet dat de toch al moeilijke wedstrijd tegen ZWO nog moeilijker gaat worden. Leiders Gerko en Guus hadden echter een goede opstelling gemaakt, waarbij de te laat aanwezig zijnde Ties Lansink op de bank moest beginnen. Ties had echter geluk dat Ruben Oonk zich niet prettig voelde tijdens de warming up en aangaf op de bank te willen beginnen. Grappig was dat voordat het duel begon de juiste spelregels nog eens werden besproken tussen de leiders en de scheidsrechter. De nieuwe spelregels gelden voor de JO14 nog niet in district Oost, zo bleek zaterdag. Wat dat betreft een compliment voor Excelsior ’31, dat op dat punt de zaken opnieuw scherper bleek te hebben dan Diepenheim.

Het werd al snel duidelijk dat ZWO de beste tegenstander tot nu toe is die Diepenheim dit seizoen heeft ontmoet. Het is een goed voetballende ploeg, maar dat is Diepenheim zelf natuurlijk ook. De spelers in het veld begonnen de wedstrijd goed en dat leidde binnen 5 minuten al tot een voorsprong. Jack Laiser werd op links weggestuurd en hij gaf de keeper van de thuisclub het nakijken: 0-1. Heel prettig natuurlijk voor de blauw-witten en balen voor de in een donker tenue spelend team van de gastheren en –vrouwen. Maar die lieten zich niet kennen en gingen driftig op jacht naar de gelijkmaker. Helaas voor ZWO stond het vizier van de aanvallers niet op superscherp. Zo werd na een goede aanval op links de bal net voorlangs geschoten en stuitte later één van de spelers in de rebound op keeper Riva Cramer, nadat deze het eerste schot wist te pareren. Twee mooie reddingen van Riva, die alert was voor de eveneens goed verdedigende spelers voor zich. Ook zijn collega in het doel van ZWO moest bij een aanval van Diepenheim een keer reddend optreden. Met name Jack Laiser was een plaag voor de verdediging van de thuisclub en hij wist op een minuut of 10 voor rust Diepenheim op een wat comfortabeler lijkende 0-2 te zetten. ZWO had ook nog eens de pech dat kort voor de rust een ogenschijnlijke overtreding in het strafschop van Diepenheim door de matig fluitende scheidsrechter niet als een overtreding werd beoordeeld. Daar had de bal ook zomaar op de stip gelegd kunnen worden, misschien wel moeten worden. Diepenheim leidde met 0-2 toen het rustsignaal werd gefloten en daar mocht de ploeg best blij mee zijn ondanks het feit dat het team goed speelde.

Direct na de hervatting kreeg Diepenheim twee levensgrote kansen. De eerste kwam na een voorzet van Wessel Dijkerman, waar Jack Laiser de bal met links binnen had kunnen schieten, maar het leer met zijn rechtervoet naast het doel schoof. Even later was er een identieke aanval op rechts en toen kende Jack geen genade meer: 0-3. Lekker natuurlijk voor Diepenheim, maar de buit was nog niet binnen. Sterker nog, de thuisclub werd een handje geholpen door de scheidsrechter, die een vlagsignaal van grensrechter Arjan negeerde toen de linksbuiten van ZWO net buitenspel stond op het moment dat de bal naar hem toe werd gespeeld. De jongen profiteerde optimaal van deze kans en wist Riva te passeren: 1-3. Pech voor Diepenheim op dat moment, maar uiteindelijk ook wel akkoord gezien de eerdere strafschop die de ploeg tegen had kunnen krijgen. Ook Wessel Dijkerman leek een keer onreglementair gevloerd te worden binnen de beruchte lijnen, maar de situatie daar was minder duidelijk dan in de eerste helft op dezelfde plek en de scheidsrechter kreeg hier het voordeel van de twijfel. ZWO ging door en kwam terug tot 2-3 na een fraai schot van buiten de 16 meter, waar een reeks aan momenten van onnodig balverlies aan Diepenheim ten grondslag aan lag. Het zou toch niet mis gaan voor Diepenheim ? De 2-4 kort daarna van Wessel Dijkerman kwam als een bevrijding voor de blauw-witten. In de 8 minuten die nog gespeeld moesten worden, stuitte Jack Laiser nog een keer op de keeper van ZWO en werd de combinatieclub nog een keer gevaarlijk na een hoekschop, waarbij de bal werd naastgekopt. Beide teams hadden in het laatste kwart de nodige lichte overtredingen nodig, waarbij de scheidsrechter te vaak liet doorspelen en ook opviel door veel meer overtredingen van Diepenheim te bestraffen dan van de thuisclub. Het deerde niet, Diepenheim trok de 2-4 over de streep en staat nu alleen aan kop, 3 punten los van de nummer 2, met nog 3 wedstrijden te gaan.

ZWO JO14-1 – Diepenheim JO14-1 2-4 (0-2)