DIEPENHEIM JO14 LAAT ZICH VERRASSEN

Dr. C.A.J. Quantstraat 69
7478XA
DIEPENHEIM

In de laatste competitiewedstrijd van de fase 1 liet Diepenheim JO14-1 zich verrassen door middenmoter Excelsior ’31 JO14-5. De club uit Rijssen ging met een 3-4 overwinning terug naar huis.

De ploeg die vorige week al kampioen werd in deze poule miste in deze wedstrijd keeper Riva Cramer en verdediger/middenvelder Thomas Bannink, die allebei genoten van een vakantieweek(end). Excelsior miste ook twee spelers, maar volgens de leiding waren dat twee van de minst goede spelers uit het team. Veel van de Rijssense jongens waren een kop groter dan die van de blauw-witten en in het veld bleek een aantal van hen ook best snel. De ploeg had vorige week medekampioenskandidaat sv Rijssen al op een 5-5 gelijkspel gehouden, allemaal tekens dat het vandaag niet zo gemakkelijk zou gaan voor Diepenheim.

Diepenheim begon wel goed omdat de bezoekers in de beginfase veel te onzeker waren in de verdediging. Toen spits Daan Onijs de bal na goed storen wist te veroveren in het strafschopgebied, kwam de bal uiteindelijk bij Beau Draaijer terecht en uit diens voorzet wist Jack Laiser de 1-0 binnen te koppen. Een minuut later was Roemer Hamer dichtbij de 2-0, maar zijn schot ging via onderkant lat weer het veld in. Roemer zou de hele wedstrijd veel pech hebben in de afronding.

Een cruciaal moment voor het verdere verloop van het duel werd genoteerd in minuut 8. Een speler van Excelsior ging met de bal op weg naar het doel. Eerst werd hij uit balans gebracht door één van de verdedigers en toen hij zich van deze speler had ontdaan, werd hij door de uitkomende invaller-keeper Wessel Dijkerman tegen de grond getrokken. Eigenlijk had dit gewoon een veldverwijdering voor Wessel moeten betekenen en had Diepenheim de rest van de wedstrijd met 10 spelers verder gemoeten, maar scheidsrechter Jesse Munnik kende enkel een vrije trap toe. Hier kwam Diepenheim goed weg en dat gebeurde vanuit de vrije trap nogmaals. De bal werd met de hand beroerd in het strafschopgebied, maar Jesse zag het niet of heeft het niet als strafbaar hands beoordeeld. In ieder geval kreeg Excelsior geen penalty, waar de ploeg er wel recht op meende te hebben. De ploeg uit Rijssen was sterk, maar onnauwkeurig en Diepenheim kon zonder aanvaller-middenvelder Wessel voorin niet dat brengen waar het normaal wel toe in staat is. Dat voor rust de 1-1 nog zou vallen, was een kwestie van tijd en dat gebeurde uiteindelijk ook. In de slotfase van de eerste helft schoot Roemer Hamer de bal nog voor de tweede keer net naast en trof hij ook voor de tweede keer de lat.

Geen van beide ploegen bleef vrij van overtredingen en dat kwam Excelsior direct na rust duur te staan. Jack Laiser werd onderuit getikt en de vrije trap vanaf de zijkant werd prachtig door Ties Lansink in de verre kruising geschoten: 2-1 voor Diepenheim dus. Kort daarna leek de linksbuiten van Excelsior de gelijkmaker aan te tekenen, maar hij stond net buitenspel toen de bal naar hem toe werd gespeeld. Een aanval op rechts van de bezoekers leek ook gevaarlijk te worden, maar in plaats van zelf een doelpoging te wagen, passte de aanvaller de bal op zijn in buitenspelpositie staande medespeler die met hem mee was gelopen. Andermaal dus een bal in het net dat geen doelpunt opleverde. Maar de ploeg uit Rijssen ging door met aanvallen en scoorde eerst de 2-2 en toen de 2-3. Dat was even wennen voor Diepenheim. Een achterstand was nog maar 1x eerder voorgekomen dit seizoen, maar toen werd het binnen een minuut recht gezet. Dat gebeurde nu ook nog, maar de ploeg had er wat langer voor nodig voordat Jack Laiser een nieuwe verdedigingsfout van Excelsior afstrafte: 3-3. Beide ploegen gingen “alles of niets” spelen. Wessel Dijkerman en zijn collega aan de andere kant moesten gedurende het hele duel een paar keer reddend optreden, maar een hoge bal van net buiten het strafschopgebied bracht de eindstand van 3-4 op het bord. Teleurstelling bij Diepenheim, maar hoe was het spel verlopen als keeper Wessel al na 8 minuten was weggestuurd ?

De spelers van Excelsior waren uiteraard blij met deze in hun ogen mooie zege. De ploeg mag zich alleen heel erg achter de oren krabben waarom het niet elk duel in deze competitie met deze instelling heeft gespeeld. Dan had deze wedstrijd zomaar het kampioensduel kunnen zijn tussen deze twee teams in plaats van “een potje dat nergens meer om gaat”.

Diepenheim JO14-1 is volgend weekend vrij en wacht op de indeling van de nieuwe competitie.

Diepenheim JO14-1 – Excelsior ’31 JO14-5 3-4 (1-1)

37. 2-1 Ties Lansink

70+2. 3-4