DEC ’10 JO13 VERLIEST EERSTE COMPETITIEWEDSTRIJD

D.E.C. '10 JO13-1

21 september 2019 9:30

Onbekend

DEC ’10 JO13-1 is de competitie begonnen met een nederlaag. In de uitwedstrijd tegen het gelijknamige team van Rietmolen bleef het tot het laatste kwartier spannend, maar maakte de thuisclub in de slotfase het verschil. Het werd 8-3.

De wedstrijd werd tot twee keer toe vervroegd, zodat het Diepenheimse gedeelte van de combinatieclub op tijd terug in het Stedeke kon zijn voor de Schuttersspelletjes. Het was fijn dat Rietmolen hieraan mee wilde werken. Bij de rood-blauwen ontbraken Rob Bannink en Thijs Linthorst door blessures en ook bij Rietmolen duurde het lang voordat de ploeg uiteindelijk met 12 spelers aan de wedstrijd kon beginnen.

Het uittrappen van de doelman moet nu vanaf de 5-meter gebeuren, zo is afgelopen week nagevraagd aan en bevestigd door de KNVB. Voor de verdedigers is dat even wennen, zeker als je gewend bent om je ruim buiten het strafschopgebied te positioneren als je keeper uittrapt. DEC ’10 had er in ieder geval moeite mee en Rietmolen profiteerde daar optimaal van door in het eerste kwartier twee keer te scoren. Maar toen verdediger Geert de Greef een keer meeging naar voren, hielp de thuisclub DEC ’10 weer in het zadel. Geert werd gevloerd binnen de beruchte lijnen en rechtsbuiten Luuk Meerman mocht van 11 meter aanleggen. Hij zocht de doellat echter te hoog, waardoor de aansluitingstreffer er niet kwam. Rietmolen dacht ook aan een penalty toen een speler van DEC ’10 een bal met de handen tegenhield die anders vol in zijn gezicht terecht was gekomen. De goed fluitende scheidsrechter overlegde even met grensrechter Arjan en besloot toen om de reeds toegekende strafschop te annuleren. Wellicht had de VAR anders beslist, maar iedereen kon leven met het feit dat de bal niet opnieuw op 11 meter werd gelegd. Kort voor rust kwam Rietmolen op 3-0, de aanvallers van de thuisclub bleken te snel voor de verdediging van de bezoekers. Maar DEC ’10 legde zich nog niet neer bij een nederlaag en Floor Onijs zag haar kans schoon toen zij een keer werd aangespeeld en schoot de bal hoog in de touwen: 3-1.

DEC ’10 was blijkbaar nog niet helemaal wakker toen het duel na rust werd hervat, want binnen een minuut lag het leer weer in de touwen achter de goed keepende Joost Jorritsma. Wessel Dijkerman werd even later in de mangel genomen in het strafschopgebied van Rietmolen en de scheidsrechter bestrafte dit wel met een penalty, die door Wessel zelf onberispelijk werd binnengeschoten: 4-2 dus. En toen Wessel even later met een fraaie voorzet-goal de 4-3 op het scorebord bracht, was er weer van alles mogelijk. De thuisclub schakelde weer een tandje bij en keeper Joost werd weer flink onder vuur genomen. Eén keer bracht de paal nog redding, maar de 5-3 bleef niet uit en daarna liep de thuisclub nog gemakkelijk weg naar uiteindelijk een 8-3 overwinning. Het zou zomaar kunnen dat Rietmolen met deze snelle aanvallers mee gaat doen voor het najaarskampioenschap als voorin het vizier nog wat scherper wordt en achterin nog iets beter wordt verdedigd. Gezien de andere uitslagen kon het voor DEC ’10 nog wel eens een lastig half jaar worden, maar de jonge spelers van het team (de jongste speelt als 9-jarige tegen kinderen van 12 !) kunnen wel veel leren van deze halve competitie en daar zullen ze na de winterstop alleen maar profijt van hebben. Aan de inzet zal het in ieder geval niet liggen, want die is goed.