NEDERLAAG DIEPENHEIM JO14 TEGEN FYSIEK STERK TEAM

16 maart 2024 18:45

De thuiswedstrijd van Diepenheim JO14-1 tegen het fysiek sterke Excelsior’31 JO14-2 is geëindigd in een 3-4 overwinning voor de bezoekers uit Rijssen. Qua voetbal zit er niet zoveel verschil tussen beide teams, maar Excelsior was feller en fysiek ook sterker.

Helaas kon er voor dit duel geen scheidsrechter worden gevonden, dus nam grensrechter Arjan de fluit in de hand. Bij Diepenheim ontbraken 2 spelers en was ook niet iedereen even fit. Excelsior liet vanaf het begin zien dat het voor niets anders kwam dan voor de 3 punten. De spelers kwamen goed in de wedstrijd en hadden in de beginfase al een strafschop kunnen krijgen als de scheidsrechter een situatie waarbij een Rijssense speler onderuit ging binnen de beruchte lijnen anders had beoordeeld. Arjan had geen VAR bij de hand en zag zelf geen overtreiding in de situatie. De verdiende 0-1 voorsprong kwam er uiteindelijk toch. Bij een vrije trap kreeg keeper Riva Cramer de bal niet vast en een speler van de bezoekers profiteerde hiervan. Vijf minuten daarna gebeurde aan de andere kant exact hetzelfde. Een vrije trap van Beau Draaijer en de keeper van Excelsior die de bal uit zijn handen laat glippen. Spits Daan Onijs was op zijn post en schoot de bal in het net: 1-1. Maar vanaf de aftrap werd het 1-2 en een minuut later vergrootten de bezoekers naar 1-3. Aanvaller Jack Laiser was gewild en ongewild betrokken bij de volgende twee noemenswaardige situaties. Eerst zorgde hij met een schot van buiten de 16 die mooi de hoek in draaide voor de aansluitingstreffer en even later werd hij hard onderuit gebeukt en kwam hij verkeerd terecht. Een flinke discussie ontstond langs het veld. De leider van de ploeg uit Rijssen vond het niet meer dan een schouderduw terwijl de leiding van Diepenheim graag had gezien dat de overtreder een tijdstraf had gekregen. Ja, Excelsior bracht fysiek best wat op het veld, maar echt gemeen was het niet. Desondanks leek het er even op alsof de leiding van Diepenheim niet verder wilde spelen en de leider van Rijssen begon de overwinning al te claimen. Scheidsrechter Arjan wilde absoluut doorspelen en probeerde de boel te sussen, maar hij leek er helemaal niet meer tussen te komen. Probeer dan maar eens rustig te blijven als scheidsrechter.

Uiteindelijk kwamen beide teams overeen dat ze even naar de kleedkamer gingen, waarbij Arjan dreigde een rapport te gaan schrijven aan de KNVB als één of beide teams na 10 minuten niet zou(den) terugkeren op het veld. Gelukkig kozen alle leiders eieren voor hun geld en daarmee werd een heel vervelende en totaal onnodige nasleep van dit duel voorkomen.

En zo ging het duel verder met pal voor de rust nog de 2-4 van Excelsior. Na weer een korte pauze werd de tweede helft gespeeld en bleef het rustig langs de lijn, mede ook omdat Arjan had verzocht aan het Diepenheimse publiek om zich nergens mee te bemoeien. Ook de spelers in het veld hielden het sportief. Natuurlijk, een overtreding mag een keer en er mag ook best een keer iets gezegd worden. Maar klaag dan niet als de scheidsrechter een keer tegen je fluit. Fijn dat dat in vrijwel alle gevallen goed ging, gedurende de hele wedstrijd trouwens. Een fraaie aanval via Tom Vrielink en Beau Draaijer werd door Jack Laiser afgerond, maar bij deze 3-4 bleef het uiteindelijk. Diepenheim was aanvallend niet sterk genoeg en de bezoekers, die nog twee keer de lat raakten, verzuimden om de wedstrijd in het slot te gooien.

Nog één goed bedoelde tip voor de leider van Excelsior: bemoei je niet met de randzaken op of rond het veld waar de scheidsrechter voor is. Want daar ga je een keer ontzettend veel last mee krijgen als je tijdens een uitwedstrijd de verkeerde scheidsrechter treft.

Diepenheim JO14-1 – Excelsior JO14-2 3-4 (2-4)

21. 1-1 Daan Onijs