DIEPENHEIM JO14 NAAR KWARTFINALE BEKER

21 januari 2024 21:30

De spelers van Diepenheim JO14-1 hebben een mooi gevolg gegeven aan de eerste fase van de competitie van dit seizoen. In de poulefase was het de beste, in de volgende ronde moest een team van Excelsior ’31 uit Rijssen het onderspit delven en in de eerste wedstrijd na de winterstop won het team van V en L uit De Vecht na het nemen van strafschoppen.

V en L (dat staat voor Vlug en Lenig) is een kleine club dat zijn sportcomplex heeft net ten noorden van Apeldoorn. De ploeg had in de vorige ronde na strafschoppen gewonnen van een team van HSC ’21 uit Haaksbergen en speelt de 3e fase in de competitie in de 2e klasse waar Diepenheims tegenstanders uit de tweede fase GFC en Oranje Nassau ook zullen uitkomen. Het zou dus best eens een lastige middag kunnen worden voor de blauw-witten, maar het team ging zoals altijd uit van eigen kracht. Bij de bezoekers in het rood-wit stond een lange doelman op goal, dus leiders Gerko en Guus gaven de spelers van Diepenheim het advies om de bal vooral laag te houden als er op doel zou worden geschoten. Wat de leiding van de ploeg uit De Vecht aan de jongens en meiden van V en L had meegegeven, was bij Diepenheim natuurlijk niet bekend, maar het team liet zich in de beginfase overrompelen door de snelle aanvallen van de thuisploeg. Een pass van Jack Laiser op Beau Draaijer was perfect, Beau zette goed voor en Wessel Dijkerman gaf de lange keeper van de bezoekers geen kans: 1-0. Een minuut later werd de snelle Beau opnieuw op rechts weggestuurd en wist de kleinste speler aan Diepenheim-zijde het zelf af te maken: 2-0. De grensrechter van de bezoekers gaf met een vlagsignaal aan dat Beau zich in buitenspelpositie bevond, wat hij helemaal aan het begin van het duel ook al eens had gedaan. Maar beide vlagsignalen konden als twijfelachtig worden beschouwd, al moet eerlijk gezegd worden dat hij het ook zomaar twee keer bij het rechte eind zou kunnen hebben gehad dat het wel randje buitenspel was. Scheidsrechter Richard Lansink ging echter niet mee met zijn assistent en kende de treffer toe. Binnen 9 minuten leidde Diepenheim dus aardig confortabel, maar de wedstrijd was natuurlijk nog lang niet gespeeld. V en L kwam daarna beter in het duel en ging verbeten op jacht naar de aansluitingstreffer, terwijl Diepenheim met aanvallen van blauw-witte zijde uiteraard ook de kans kreeg om de score nog verder uit te bouwen. De verdediging van Diepenheim stond echter goed en nu bleek ook waarom V en L in het vorige bekerduel strafschoppen nodig had gehad na een 0-0 in reguliere speeltijd: de ploeg is fysiek best goed en op reglementaire wijze fel in duels, maar aanvallend niet sterk genoeg om het goede verdedigingen echt lastig te maken. Een meisje op rechtsbuiten was één van de betere spelers van het team, lette uitstekend op of ze wel of niet buitenspel stond en de jongens die op linksachter stonden bij Diepenheim hadden hun handen vol aan haar. Kort voor rust viel uiteindelijk de door de bezoekers gewenste aansluitingstreffer door zo’n aanval op rechts, waarbij de verdediging van Diepenheim de bal niet meer uit het strafschopgebied weg kreeg: 2-1. Dat even daarvoor de 3-0 van Jack Laiser na een voorzet van Beau Draaijer was afgekeurd wegens buitenspel, was net zo pijnlijk voor Diepenheim.

Na de rust zag het publiek hetzelfde spelbeeld. De bezoekers hadden een licht veldoverzciht en probeerden om de 2-2 te maken en Diepenheim wilde natuurlijk een beslissing forceren, maar in ieder geval de voorsprong vasthouden. Dat laatste lukte niet, want de gelijkmaker viel uiteindelijk minder dan 10 minuten voor tijd door een mooie schuiver precies in de hoek. Eerlijk gezegd was het ook wel een verdiend gelijkspel. Geen van beide teams was echt beter dan het andere team en niemand verdiende om de wedstrijd te verliezen. De 2-2 was een goede uitslag.

En dan komt het moment dat er toch een team moet afvallen omdat er maar één team door kan naar de kwartfinale. Waarbij je als je een uitwedstrijd speelt al vast kunt rekenen op een tegenstander van heel ver, omdat het merendeel van de nog deelnemende teams uit de omgeving Arnhem-Nijmegen komt en er ook nog enkele teams uit Flevoland in het bekertoernooi zitten.

V en L mocht beginnen met het nemen van de penalty’s en een lange speler van het team schoot de bal onberispelijk binnen: 0-1. Wessel Dijkerman gaf de doelman van de bezoekers evenmin een kans: 1-1. Maar daarna was het verschil snel gemaakt. Waar Tom Vrielink en Milan Boonk hun strafschoppen voor Diepenheim feilloos benutten, misten de bezoekers 3 keer op rij. Eerst werd de bal tegen de paal geschoten, de derde strafschop van V en L werd keurig gestopt door Diepenheim-keeper Riva Cramer en toen de vierde penalty werd overgeschoten, was Diepenheim de gelukkige winnnaar. Ergens in het voorjaar zal er daarom een lange reis plaatsvinden vanuit of richting Diepenheim, waar de kwartfinale wordt gespeeld. Wanneer dit duel zal plaatsvinden, is nog niet bekend. Mede omdat bijna alle andere bekerduels in deze groep op zaterdag 20 januari werden afgelast, zo werd verteld.

Diepenheim JO14-1 – V en L JO14-1 2-2 (2-1), Diepenheim wint na strafschoppen

1-0 Wessel Dijkerman
2-0 Beau Draaijer

Strafschoppen:

0-1 V en L

1-1 Wessel Dijkerman

V en L schiet op de paal

2-1 Tom Vrielink

V en L mist (keeper Riva Cramer stopt)

3-1 Milan Boonk

V en L schiet over