Ontmoetingspark de Koppel

Droom: “In dit dorpspark ontmoeten verschillende type mensen elkaar; jong en oud, sporters, kunstliefhebbers, natuur aanbidders.... Kinderen spelen in het zand en kijken naar de vlinders en bijen. Ouderen wandelen en trainen hun mobiliteit op het grindpad om zo de kans op vallen te verminderen. Tieners showen hun skills en trainen op de calisthenics opstelling. Ze werken aan hun lijf, gezondheid en zelfvertrouwen. Het buurttoernooi beachvolleybal is gestart en 2 teams treden aan voor de eerste wedstrijd, terwijl toeschouwers op de bankjes genieten van de zonnestralen en alles wat er gebeurt. In het buitenlokaal is een kunstexpositie en volgens geïnteresseerden een schilderworkshop. Een vrijwilliger van IVN laat kinderen zien welke planten belangrijk zijn voor de bijen. Een groep senioren haakt aan en neemt deze nieuwe kennis gretig op. De volgende morgen staan de vutters, werkzoekenden en hovenier paraat voor het onderhoud. En al deze verschillende mensen raken in dit mooie park makkelijk met elkaar in gesprek over wat hen bezighoudt.”

Toelichting op project

In dit project wordt samen met andere verenigingen een stuk vrijgekomen grond op de Koppel ingericht tot een groene ontmoetingsplek waar diverse Diepenheimers - van jong tot oud - elkaar kunnen ontmoeten, kunnen bewegen en leren en waar we samen met alle partijen nieuwe activiteiten kunnen ontwikkelen. Met dit project wil de vereniging graag een bijdrage leveren aan de levendigheid van het dorp Diepenheim en omgeving.

Het doel van het project is een brug te slaan tussen natuur, kunst, cultuur, onderwijs en sport om zodoende meer spontane ontmoetingen te realiseren tussen groepen mensen die elkaar normaliter niet tegen komen. Uiteindelijk bevordert dit de leefbaarheid van Diepenheim.

Om dit te realiseren ontwikkelen wij een multifunctioneel park waar ruimte is voor natuur, cultuur, kunst, educatie en sport. In dit duurzame park ontmoeten mensen elkaar, kunnen ze recreëren, leren ze over de natuur en cultuurhistorie en kunnen ze ongedwongen sporten en bewegen in georganiseerd en ongeorganiseerd verband.  We creëren een plek waar verenigingen elkaar opzoeken en in gezamenlijkheid activiteiten ontplooien voor alle inwoners uit Diepenheim, zodat mensen meer en structureel buiten komen en de waarde van groen en biodiversiteit ervaren.

Er worden diverse activiteiten ontplooid; denk aan sportdagen, natuureducatie, ouderengym, valpreventietraining, koken en eten met groente en fruit dat er geteeld wordt, groenonderhoud, workshops etc. Deze activiteiten worden opgezet vanuit de verenigingen en door enthousiaste inwoners.

Samenwerkingspartners

Bij Ontmoetingsplek de Koppel zijn de volgende partijen betrokken: Gymnastiekvereniging Diepenheim, IVN, Jeugd en Jongerenwerk Nooit Gedacht, OBS Stedeke, Seniorenvereniging Diepenheim, Stadsraad Diepenheim, Tennisvereniging 't Stedeke, Voetbalvereniging Diepenheim , Volleybalvereniging Time Out '75, VVV Platform Diepenheim en Henk Oonk Fysiotherapie.

Financiers

Provincie Overijssel, Stichting DOEN, het VSB Fonds, Fonds1819, Rabofonds, Groene Loper Hof van Twente, Fonds NME, LEADER Zuidwest Twente, het Twentse Noaber Fonds, Jantje Beton en het OranjeFonds. Met de gemeente Hof van Twente zijn afspraken gemaakt over het onderhoud.

Ontwerp_en_financiers_project.JPG