Clubhistorie

Voetbal in Diepenheim Voetbalvereniging Diepenheim, opgericht op 9 december 1929, heeft inmiddels haar 81ste verjaardag gevierd. De club heeft ruim 350 leden, 150 vrijwilligers, 5 ereleden en 6 leden van verdienste. In seizoen 2011-2012 betreedt Voetbalvereniging Diepenheim de velden met 5 seniorenteams, 35+ elftal en 9 jeugdteams. V.V. Diepenheim is echter niet altijd v.v. Diepenheim geweest…..

De Diepenheimse Sportvereniging (DSV) zag op 9 december 1929 het levenslicht. Tot de grondleggers van de vereniging behoorden de eerste voorzitter Gerrit Hazekamp, Albert Bouwmeester, Reint Kiffen en Ap Floor. De allereerste wedstrijd onder de vlag van DSV werd gevoetbald op de Hoge Weide nabij het Warmelo. Niet veel later besloot de familie Roeloefsen, die het spelletje voetbal een warm hart toedroeg, de zogenoemde ‘Vetweide’ beschikbaar te stellen als voetbalveld. Alvorens het zover was moest eerst met de familie Rietman een stuk grond worden geruild zodat het speelveld breed genoeg werd. Het omkleden gebeurde eerst in een schuur bij ‘Roelofsen’. Er werden dus vele meters afgelegd tussen het voetbalveld aan de Krommedijk en de kleedkamer aan de Goorseweg. Later werden aan de Vetweide de eerste echte kleedkamers van de vereniging in gebruik genomen. 33 jaar heeft de periode ‘Vetweide’ geduurd, vele kampioenschappen werden er behaald en legendarische wedstrijden werden er gespeeld. Een van deze legendarische wedstrijden was die tussen de plaatselijke trots en het elftal van de 14e afdeling van de veldartillerie van de Nederlandse Landmacht. Deze wedstrijd vond plaats in het kader van de legeroefening ‘Verbroedering’ en had als doel een beter begrip tussen burger en militair te kweken. Ruim duizend toeschouwers hadden zich verzameld om deze wedstrijd te aanschouwen.

Van ‘Roelofsen’ naar ‘de Koppel’
In 1963 werd het nieuwe sportterrein aan de Goorseweg geopend. De geschiedenis herhaalde zich toen bleek dat het sportveld wederom niet breed genoeg was. Waar eerder grond werd geruild, werd nu een aantal grondbezitters bereid gevonden hun grond te verkopen. Eerst was er alleen koud water beschikbaar in de oude kleedkamers, maar na een aantal jaren bouwden de leden nieuwe kleedkamers en kon er van warm water en douches worden genoten. In de jaren ’60 en ’70 bleef de vereniging groeien en had meer ruimte nodig. Voor nood kwam er een veld aan de Quantstraat bij, met kleedkamers en verlichting. Tijdens de ledenvergadering van 1977 werd het plan ‘de Koppel’ gepresenteerd. Het plan omvatte twee voetbalvelden, een oefenhoek, drie tennisbanen en een halfverhard veld voor de handbal. Na 18 jaar voetbal aan de Goorseweg werd het tijdperk daar afgesloten en verhuisde de club op 1 november 1980 naar ‘De Koppel’. Door de hulp van vele vrijwilligers, een goede aannemer en perfecte weersomstandigheden werd het complex voor de vooraf gestelde datum opgeleverd. De toenmalige voorzitter W. Altena opende samen met burgemeester, de heer Mulder, de velden van ‘De Koppel’.

De privatisering
In 2009 heeft de vereniging de kleedkamers en het zogenaamde Hacron-gebouw gekocht van de gemeente. Het Hacron-gebouw is inmiddels verbouwd tot een mooie ballenberging en werkruimte. De bovenverdieping is in 2008 en 2009 gerenoveerd. De vereniging beschikt daar nu over een prachtige bestuurskamer, een besprekingsruimte en een verzorgingsruimte. Verder hebben alle elftallen daar nu de beschikking over eigen kastruimte voor kleding en ander wedstrijdmateriaal. in 2015 zijn de kleedkamers volledig gerenoveerd. De volgende uitdaging voor de vereniging is om met de inzet van vrijwilligers kunstgras te realiseren en de accommodatie geschikt te maken voor het beoefenen van andere soorten sport in zowel georganiseerd als ongeorganiseerd verband.

DEC’10
Van 2004 tot en met 2021 heeft de jeugdafdeling samengewerkt met EGVV uit Gelselaar. onder de naam DEC'10. Na jarenlange samenwerking, heeft EGVV besloten te stoppen met deze samenwerking.

Tradities
VV Diepenheim kent een aantal tradities waaraan jaarlijks vele vrijwilligers een steentje bijdragen. Sinds 1990 is het F-toernooi dat voor het eerst werd georganiseerd in 1983, vernoemd naar Bert Floor. Dit als dank voor zijn jarenlange voorzitterschap van de jeugdcommissie. Het toernooi begon kleinschalig, met alleen een ochtendprogramma maar is nu uitgegroeid tot een groot toernooi waar jaarlijks vele clubs uit de omgeving aan mee doen. Sinds de jaren ’80 werden oliebollen verkocht op Oudejaarsdag. In de beginjaren werd gebakken in de keuken van ‘de Koppel’, die voor de gelegenheid zo goed en zo kwaad als dat ging volledig werd afgeplakt. Tegenwoordig is het ‘oude Hacron’ gebouw het domein van de oliebollenbakkers. Tijdens Oudejaarsdag trekken leden langs de huizen om de verse bollen aan de man te brengen. Een groot aantal jaren werden er door de voetbal ook oliebollen verkocht tijdens het Schuttersfeest, deze traditie is in 2009 geëindigd. Tijdens de jaarlijkse kerstmarkt worden er nog wel oliebollen verkocht, ook dan wordt gebakken met het eigen recept van de voetbal, dit zorgt al vele jaren voor een goede kwaliteit oliebollen die veel Diepenheimers zich goed laten smaken.