VERDIENDE OVERWINNING DIEPENHEIM JO13-1

5 februari 2022 15:45

Na de wat ongelukkige 0-1 nederlaag van vorige week rechtte Diepenheim JO13-1 de rug en klopte het Lochem JO13-3 met 5-3. De overwinning was verdiend.

Net als vorige week was het weer wat puzzelen voor de leiding van beide teams om een complete ploeg in het veld te krijgen. Corona blijft zijn greep houden op jongeren en het blijft voor iedere coach tot de zaterdagmorgen spannend wie er wel of niet mee kunnen doen. De afwezigen van vorige week waren er bij Diepenheim gelukkig wel weer, maar nu miste het team opnieuw spelers. Lochem had de pech dat het met een invaller-doelman moest spelen omdat de vaste doelman, die het Diepenheim in de najaarscompetitie erg moeilijk maakte, zich ziek moest afmelden. Inzet, plezier, oppassen voor counters en geen onnodige hoekschoppen weggeven waren de woorden die vooraf tegen de spelers van Diepenheim werden gezegd, wetende dat Lochem een fysiek sterke ploeg is die goed op de counter kan spelen en het de tegenstanders bij hoekschoppen altijd lastig maakt. Over inzet en plezier heeft de leiding van Diepenheim overigens het hele seizoen nog niet te klagen gehad. Maar een dodelijke counter kwam er al in de tweede minuut. Een snelle aanval op links, de aanvaller zag dat de spits buitenspel stond en schoot toen zelf maar op doel. Keeper Sem Schreurs, die gelukkig weer van de partij was, had geen antwoord op dat schot: 0-1. Vanaf dat moment was Diepenheim echter de betere ploeg en het kwam al heel snel weer langs zij toen na een hoekschop Floor Onijs de bal op doel schoot en de bal via via in het net verdween: 1-1. Nauwelijks van de schrik bekomen zag Lochem dat Beau Draaijer op rechts met volle snelheid opstomen en de bal voorgeven op Milan Boonk, die totaal ongedekt bij de 2e paal kon inschieten: 2-1. Diepenheim kreeg meer kansen, maar Lochem gunde de tegenstander niet een grotere voorsprong. Zelf was Lochem niet gevaarlijk genoeg om de gelijkmaker op het scorebord te krijgen en de ene hoekschop die de ploeg kreeg, werd hopeloos verprutst. Terwijl het scorebord al op 30 minuten stond en de spelers van Lochem wellicht in gedachten al in de kleedkamer zaten, liet scheidsrechter Siebe Luttikhedde nog een minuut doorspelen omdat er wat blessuregevallen en wissels waren geweest. Lars Altena zette nog een aanval op en speelde Beau Draaijer aan. Het schot met rechts wist de keeper nog te pareren, maar op de rebound met links van Beau was hij kansloos: 3-1 en een boze leider bij Lochem tot gevolg, die inzag dat het voor zijn team nu een heidens karwei zou worden om een goed gevolg te geven aan de 10-0 zege van vorige week.

Ook in de tweede helft was Diepenheim aanvankelijk beter. Lars Altena dacht al snel de 4-1 te maken, maar de grensrechter van Lochem constateerde dat hij buitenspel stond toen de bal werd aangespeeld en daarom werd de treffer terecht geannuleerd. Tom van Kooij zag zijn kans toen even later de bal na een aanval werd afgeslagen. Hij mocht na de rust als linksbuiten (of linksvoor, zoals hij zelf beter vond klinken) opdraven en schoot vanaf die positie de bal in de touwen: 4-1. Was het gespeeld ? Nee, nog lang niet. Er moesten nog 20 minuten gespeeld worden. Bij Lochem spelen blijkbaar twee voetballers die fan zijn van Johan Cruijff, ze hadden allebei rugnummer 14, en waar de spits van dit duo veel buitenspel stond, was de linksbuiten aanmerkelijk gevaarlijker. Uit een aanval op links kwam uiteindelijk ook de 4-2. Lochem zette fysiek een tandje bij, maar het werd gelukkig niet gemeen. Diepenheim zette ook nog een tandje bij en had af en toe ook een kleine overtreding nodig. Scheidsrechter Siebe zag in dat hij het wat korter moest gaan houden en in het laatste kwart van de wedstrijd gingen beide ploegen op zoek naar meer doelpunten. Pal voor tijd kwam Lochem nog op 4-3, maar verder kwam de ploeg niet meer. Waar Diepenheim wellicht eerder in de wedstrijd al een penalty had kunnen (maar zeker niet moeten) krijgen, ging de bal in blessuretijd alsnog op de stip toen scheidsrechter Siebe een overtreding van de doelman zag op Lars Altena. Siebe had ook gewoon kunnen affluiten omdat het tijd was, maar hij gaf Lars nog de gelegenheid om de strafschop te nemen. Lars faalde niet en zo werd het uiteindelijk 5-3 en moest de tegenstander zich neerleggen bij een nederlaag. Diepenheim speelt volgende week een vroege uitwedstrijd, om 8:30 uur bij Grol in Groenlo. Van deze tegenstander werd in de najaarscompetitie gewonnen, maar ook dit team zal niet opnieuw willen verliezen van Diepenheim, dus is alle inzet nodig, en het liefst uiteraard ook het voltallige team.

Diepenheim JO13-1 – Lochem JO13-3 5-3 (3-1)

4. 1-1 Floor Onijs

8. 2-1 Milan Boonk

30+1. 3-1 Beau Draaijer

37. 4-1 Tom van Kooij

60+2. 5-3 Lars Altena (pen.)